هر آنچه بخواهید از سیر تا پیاز

تصاویر و کلیپ باحال ، موزیک ، دانستنی و داستان ها و اطلاعات جالب و آموزنده

هر آنچه بخواهید از سیر تا پیاز

تصاویر و کلیپ باحال ، موزیک ، دانستنی و داستان ها و اطلاعات جالب و آموزنده

تاریخ آینه

    آیینه چگونه اختراع شد ؟کدام مخترع اندیشه ساخت آن را در سر پرورانید؟چه کسی اولین بار خود را درآینه دید ؟

 اینها سوالاتی هستند که شاید هرگز جواب وافعی و قاطع برا آنها نتوان یافت، زیرا به دورانی از زندگی بشر باز می گردد که ثبت و ظبط وقایع امکتن نداشته است ، یا اگر امکان داشته با گذشت زمان از میان رفته است .

   احتمال می رود که انسان برای اولین بار آینه را درطبیعت کشف کرده باشد.سطح یک آبگیر آرام ، تصویر را همچون آینه منعکس می کند و در زبان فارسی واژه آبگینه که ریشه آینه است ، به خوبی دلالت بر این معنی دارد .

   کاوشهای باستان شناسان نشان می دهد که در مصر باستان ، عصری که از پنج هزار سال پیش هم فراتر می رود ، آینه وجود داشته و نمونه ای از آن آن در قبور فراعنه به دست آمده است .

   در تمدن کهن جزیره کرت که قدمتش به 4500 سال پیش باز می گردد زنان چنان اهمیتی برای آینه قایل بودند که آن را در تابوت خود قرار می دادند تا پس از مرگ هم به خیال خود از تماشای نقش خویشتم محروم نمانند !

   درآن دوران کهن هنوز شیشه اختراع نشده بود و آینه ها از مس و مفرغ به صورت ورقه های کاملا صیقلی ساخته می شد و دسته هایی داشت که با نقوش جالب و زیبا تزیین شده بود . از حفریات باستان شناسی در یونان و ایتالیا و نقاط مختلف خاورمیانه نمونه های بسیاری از این آینه ها بدست آمده که نشانگر رواج عام آینه در آن عصر است .

   از میان اقوام کهن ، قوم " اتروسک " که زمانی در آسیای صغیر می زیستند و سپس به ایتالیا مهاجرت کردند در ساخت آینه های برنزی منقوش ، چیره دستی خاصی داشتند و در میان زنان این قوم آینه ارزشی بیش از طلا و جواهر داشته است و برعکس در قوم " مایا " که تمدنی در آمریکای مرکزی بنیان نهاده بودند ، البته قبل از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب ، داشتن آینه یک امتیاز خاص مردان بشمار می آمد و هر مرد مایا می باست همواره و همه جا آینه ای همراه خود داشته باشد .

  در قرون وسطا آینه های فولادی رواج یافت و قرن ها مورد استفاده قرار گرفت تا سرانجام تحولی پیش آمد و کاربرد شیشه در ساخت آینه کشف شد . ( زمان این تحول در اروپا در قرن 12 میلادی است )

   اولین آینه های شیشه ای عبارت بودند از صفحه ای شیشه ای که پشت ان با ورقه نازکی از سرب اندود شده بود اما ظاهرا این تکنیک اختراع اروپاییان نیست و باید زادگاه آن را درچین ، هند و یا به احتمال قوی در خاورمیانه جستجو کرد .

   درقرن 12 ، علوم و صنایع در سرزمینهای پهناور اسلامی به اوج ترقی رسیده بود ... بنابراین آینه شیشه ای هم می تواند  ابتدا در همین منطقه صورت گرفته و سپس به اروپا راه یافته باشد .

   به هرحال در قرن بعد هم آینه جهش تازه ای به جلوبرداشت و به جای ورقه سرب در پشت شیشه آینه، از مخلوط قلع و جیوه استفاده کردند که به مراتب بر قدرت بازتاب و شفافیت آینه افزود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.